studentska.poliklinika@zzzzsbg.rs

(Latinica) Svetski dan bez duvana 31.5.2024.

ZZZZS BeogradNEWS BLOG CALENDAR ОF HEALTH(Latinica) Svetski dan bez duvana 31.5.2024.

May

28

May 28 , 2024 | Posted by informatika |

(Latinica) Svetski dan bez duvana 31.5.2024.

Sorry, this entry is only available in Latinica and Ћирилица. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in one of the available alternative languages. You may click one of the links to switch the site language to another available language.

Zaštitimo decu od obmana duvanske industrije

Svetski dan bez duvana obeležava se tradicionalno 31. maja. I ove godine, Svetska zdravstvena organizacija (SZO), zemlјe članice, kao i brojni pojedinci i zajednice širom sveta, udružiće se ovog dana kako bi podigli svest javnosti o štetnom uticaju duvanske industrije na decu i mlade.

Prema podacima iz 2022. godine, širom sveta najmanje 37 miliona mladih lјudi starosti 13–15 godina koristi neki oblik duvana. U evropskom regionu SZO čak oko 4 miliona dece ovog uzrasta koriste duvan, i to 11,5% dečaka i 10,1% devojčica.

Od klјučnog je značaja sledeće pitanje – zašto duvanska industrija cilјa upravo na decu i mlade?

Da bi nastavila da ostvaruje ogromne prihode, duvanska industrija kontinuirano mora da radi na obezbeđivanju novih korisnika za svoje proizvode, kako bi se svake godine milioni onih koji umiru, ali i onih koji uspeju da prestanu da puše, „zamenili“ novim, uglavnom mlađim korisnicima. Da bi postigla ovaj cilј, industrija vešto radi na stvaranju onih okruženja koja promovišu prihvatanje njenih proizvoda među svakom sledećom generacijom.  Obezbeđivanje tržišta postiže se širokom paletom poslovnih i marketinških strategija. Jedna od njih je lobiranje na nivou vlada zemalјa za što slabiju regulativu u oblasti kontrole duvana, kako bi se osiguralo da ovi proizvodi budu dostupni i pristupačni. Pored toga, industrija puno ulaže u razvoj novih prizvoda, a posebno je posvećena plasmanu ovih proizvoda na tržište. S tim u vezi, jedan od klјučnih strateških stubova predstavlјaju taktike oglašavanja koje su privlačne upravo deci i adolescentima, a do njih dopiru putem društvenih mreža i različitih platformi za striming, čime se vešto izmiče regulativama o zabrani oglašavanja duvanskih proizvoda, koje formalno postoje u mnogim zemlјama.

Popularnost proizvoda kao što su elektronske cigarete i nikotinske vrećice beleži ogroman rast među mladima tokom poslednjih nekoliko godina. Procenjuje se da je tokom 2022. godine 12,5% adolescenata u Evropskom regionu koristilo e-cigarete, u poređenju sa  tek 2% odraslih. U nekim zemlјama evropskog regiona, stope upotrebe e-cigareta među školskom decom su čak 2-3 puta veće od stopa pušenja običnih cigareta.

Kada je reč o Srbiji, trend je sličan i jasno pokazuje tendenciju prevladavanja elektronskih cigareta među mladima u poslednjih par godina. Naime, poslednje Istraživanje ponašanja u vezi sa zdravlјem dece školskog uzrasta u Republici Srbiji, iz 2022. godine, pokazalo je da je upotreba elektronskih cigareta kod nas veoma zastuplјena i da je u 2022. godini ovaj proizvod probao čak svaki peti učenik (20, 8%) petog i sedmog razreda osnovne i prvog razreda srednje škole, sa gotovo podjednakom učestalošću korišćenja među dečacima i devojčicama.

Od trenutka pojavlјivanja na tržištu, dizajn i izgled elektronskih cigareta se stalno menja, što se odražava i na njihove farmakološke, toksikološke, ali i ekološke karakteristike. Zabrinjavajućem  porastu popularnosti ovih proizvoda među mladima u velikoj meri doprinosi i nedovolјna informisanost o njihovim pravim karakteristikama, što za direktnu posledicu ima potcenjivanje rizika po zdravlјe koje mladi neretko pokazuju i u istraživanjima. Svemu tome značajno doprinosi i sam atraktivan dizajn, širok spektar aroma, pristupačnost i dostupnost, pre svega kroz razvoj novih generacija elektronskih cigareta za jednokratnu upotrebu. Klјučan faktor koji doprinosi rastu popularnosti je i sam način plasiranja ovih proizvoda na tržište, putem kanala komunikacije bliskih mladima, uz dizajn i poruke koje su oblikovane cilјano za ovu populaciju, uz angažovanje brojnih influensera na koje se ugledaju.

U takvoj atmosferi i narativu koji se širi neverovatnom brzinom i osvaja tržište, ostaju skoro nevidlјivi dokazi o ovim proizvodima koji potiču iz relevantnih naučnih izvora. Ti dokazi ukazuju na to da za decu i mlade upravo elektronske cigarete mogu poslužiti kao „ulazni“ proizvod ka budućem konzumiranju daleko šire palete duvanskih proizvoda, uklјučujući i tradicionalne cigarete.  Uz sve to, zanemaruje se i činjenica da aerosoli elektronskih cigareta sadrže jedinjenja koja, pored toga što su i sama toksična, olakšavaju stvaranje zavisnosti od nikotina te tako povećavaju verovatnoću da mladi koji koriste elektronske počnu da koriste i tradicionalne cigarete.

Zbog svega navedenog, cilј ovogodišnjeg Svetskog dana bez duvana i globalne kampanje SZO „Prestanite s lažima“ jeste da razotkrije sve vešto skrivene taktike duvanske industrije koje se plasiraju pod slikom „bolјe budućnosti“ i „zdravijih izbora“. Cilј je da se ovom kampanjom podstakne najšira javnost, svako dete, roditelј, nastavnik, zdravstveni radnik i svaki društveno odgovorni pojedinac, da se vlade svih zemalјa navedu na razmišlјanje, kako bi se kreirao i pokrenuo globalni pritisak koji bi ograničio trenutni direktan uticaj duvanske industrije na zdravstvene politike, pa samim tim i na zdravlјe generacija koje dolaze.

Svetski dan bez duvana 31.5. 2024.